Homebrew, emulatie, piracy

Homebrew, emulatie, piracy

In de afgelopen dagen zijn er berichten naar buiten gekomen over het feit dat hackers op een Nintendo Switch met een lagere firmware versie, de eerste echte stappen hebben gemaakt op het gebied van homebrew. 

Ik vond het daarom een geschikt moment om de mening van NintendoReporters over homebrew, emulatie. piracy en dergelijke eens te verwoorden.

Wat is homebrew?

homebrew-switch-mockupHomebrew is een term die veel wordt toegepast op videogames of andere software die door consumenten wordt geproduceerd om zich te richten op speciale hardwareplatformen  (meestal met hardware beperkingen) die doorgaans niet door de gebruiker kunnen worden geprogrammeerd of die eigen geschreven methoden gebruiken.

Aldus een losse Wikipedia vertaling.

Homebrew is in feite niets meer of minder dan code draaien op een systeem welke anders niet mogelijk zou zijn voor het systeem. Homebrew kan een systeem qua mogelijkheden uitbreiden en om 1 algemeen ding voor te zijn; homebrew is niet gelijk aan piracy of warez.

Helaas heeft het vaak wel dit imago.

Als homebrew groeit en meer toegankelijk wordt kunnen deze dingen echter wel mogelijk gemaakt worden maar het is doorgaans niet het doel waarmee homebrew in het leven geroepen worden. Homebrew is doorgaans meer een verrijking dan dat het die kant op gaat. Denk daarbij aan het kunnen ontwikkelen voor een systeem zonder dat je de daadwerkelijke devkit moet gebruiken (devkits zijn niet goedkoop ondanks dat de Nintendo Switch devkit maar circa $450 kost) , maar ook aan zaken die normaal beperkt zouden zijn door het systeem, zij het via een hardware of software limitatie.

Daarom zie je ook vaak qua homebrew technische demo’s naar voren komen waarmee aangetoond wordt dat een systeem van bepaalde eigenschappen gebruik zou kunnen maken indien het besturingssysteem (OS) het maar zou toelaten.

Om een voorbeeld te geven, grote namen zoals Steve Jobs, Steve Wozniak en vele anderen hebben zich begeven op het gebied van homebrew. Dat omdat het niet alleen van toepassing op videogames maar in feite op alles met een OS. 

Homebrew zou je kunnen vergelijken met wat je op een iPhone als jailbreaken zou kunnen zien en rooten op een Android device. Na het gebruiken van een exploit (een manier om genoeg toegang te krijgen tot een systeem zodat je homebrew kunt gebruiken) haal je custom code binnen om je toestel te verrijken.

Is homebrew legaal?

In essentie ja, het is legaal om custom code te ontwikkelen voor een apparaat. Maar let wel er zijn per branche en apparaat redelijk wat verschillende nuances mogelijk.

Afhankelijk van disclaimers / voorwaarden kan het betekenen dat je de originele functionaliteit niet mag aanpassen of er mee mag knoeien. Kort gezegd is het soms een best grijs gebied. Het is daarnaast sowieso de vraag wat het concreet met je garantie doet.

Hoe kijkt NintendoReporters tegen homebrew aan?

Met homebrew is opzich geheel niet mis maar we zijn wel van mening dat er een goede tijd en plek moet zijn voor homebrew een optie wordt voor een platform. De reden daarvoor is dat er altijd partijen zijn die homebrew een andere kant opduwen dan alleen maar het principe van custom code als verrijking van het systeem.

Emulatie

Iets wat in de gaming wereld onlosmakend verbonden is met homebrew is emulatie.

Voor diegene die nog nooit van het woord emulatie of emulator hebben gehoord; Met emulatie boots je een omgeving na op een andere omgeving. Dat is denk ik de meest korte omschrijving die ik ervan kan geven. Je maakt in feite het mogelijk om iets wat op machine X zou draaien te laten draaien op machine Z. Een emulator is de applicatie die de emulatie mogelijk maakt.

Wat kun je daar onder verstaan?

Laten we even een Nintendo Wii als voorbeeld pakken. De Nintendo Wii was oorspronkelijk backwards compatible met Nintendo Gamecube titels. Voor de goede orde dat is geen emulatie. Het was zo bedoeld toen de Wii gelanceerd werd en ging om het kunnen lezen van de fysiek game discs.

Maar door middel van homebrew werd het mogelijk om ook andere consoles digitaal speelbaar te maken op de Nintendo Wii, denk daarbij aan alle andere consoles eigenlijk tot aan de Nintendo Wii, zoals een Super Nintendo, Nintendo64 etc.

Voordelen emulatie

Als we even het voorbeeld aanhouden; een Nintendo Entertainment System (NES) game spelen op een Nintendo Wii betekend dat je met enorm veel meer rekenkracht te maken krijgt dan de NES qua hardware ooit heeft gekend. Deze extra kracht kun je gebruiken om de ervaring te verbeteren (denk aan grafische filters.  upscalen naar een hogere resolutie dan de native resolutie van de console in kwestie, maar ook savestates etc.).

Hoe zit het met de games die je gebruikt voor emulatie?

Dat is waar het interessant word; emulators zelf komen zonder enige games, ook wel roms (Read Only Memory) doorgaans genoemd. Indien je ze gebundled vindt dan heeft iemand buiten de auteur van een emulator een pakket samengesteld want er is geen enkele auteur van een emulator die dit zou doen.

Waarom? Simpel; het makpiracy-iconen van iets wat een systeem nabootst (emulatie) is in essentie niet illegaal. Het aanleveren van een set van roms is dat wel omdat het om intellectueel eigendom gaat en daar zit een heel duidelijk lijn en dat is de lijn van piracy (piraterij).

Het is toegestaan om een digitaal kopie te hebben van de games die je zelf daadwerkelijk bezit maar ook zelf hebt gedumped (omdat dit enorm uitgebreid is laten we zeggen gebackupped hebt). 

Het downloaden van een “willekeurige” rom van het web, ook al is deze van een game die je origineel in je bezit hebt, is dat per definitie niet. Zie ook; https://www.nintendo.com/corp/legal.jsp#download_rom 

Hoe zit dat dan met een Virtual Console?

Om dat wij een Nintendo focussed orgaan zijn laten we ons even beperken naar wat Nintendo eigenlijk al jaren doet om emulatie en het verlies wat zij daardoor lijden tegen te gaan. Dat zou je simpelweg de definitie van de Virtual Console kunnen noemen.

Zoals te lezen op; https://www.nintendo.com/corp/legal.jsp#emergence doet emulatie Nintendo enorm veel schade toe hoe je het went of keert. 

De Virtual Console van Nintendo is in 2006 ontstaan en heeft per console een andere aanpak gekregen en misschien ligt daar ook wel het probleem.

We begrijpen Nintendo’s blik tegen emulatie maar als je Virtual Console keer op keer op nul begint, en je als gamer je collectie van games compleet wilt houden op je huidige systeem dan is het onbegonnen werk.  Je wordt dan namelijk min of meer gedwongen om je zuurverdiende geld opnieuw uit te moeten geven aan dezelfde game omdat er een nieuwe console gekomen is.

Dat is natuurlijk ook verre van ideaal wat het gebruik van emulators een stuk kan verklaren.

Hoe kijkt NintendoReporters tegen emulatie aan?

Emulatie zelf en de gedachte erachter juichen we toe maar dat wil niet zeggen dat we piracy ook maar een vingerbreedte willen geven. We vinden emulatie prachtig omdat het doorgaans mogelijkheden toevoegt met verbeteringen zoals de eerder genoemde upscaling e.d..

Daarnaast brengt emulatie een stukje preservatie met zich mee en dat is wel een ding dat we willen benoemen; hoe groot en uitgebreid de Virtual Console van Nintendo ook zal zijn, het zal waarschijnlijk nooit alles uit haar prachtige historie kunnen herbergen. Indien dat het geval zou zijn… dan zouden we zelfs emulatie geen vingerbreedte geven. Maar dat idee is wellicht nooit haalbaar dat is meer het punt dat we willen maken.

Als dat wel zo was dan zouden mensen niet naar emulatie hoeven te grijpen indien ze een oude titel willen spelen voor een systeem dat niet meer verkrijgbaar is (of voor dat feit de game in kwestie).

Algemene conclusie

Vooropgesteld nogmaals; NintendoReporters is op geen enkele manier voor piracy op welk gebied dan ook.

Gezien de Nintendo Switch nu nog geen jaar uit is en er al stappen richting homebrew gezet worden vinden we een doorn in het oog van Nintendo. Zie ook de impact zoals Nintendo die inschat; https://www.nintendo.com/corp/legal.jsp 

We willen juist dat Nintendo na de mislukte jaren met de Nintendo Wii U (ook deels te wijten aan heel de homebrew / emulatie situatie) eindelijk weer eens terugkeert naar waar ze horen en dat is midden in de console wars met zowel Sony als Microsoft. 

Dat is de reden dat wij ook besloten hebben dat wij over dergelijke onderwerpen niet zullen bericht geven op NintendoReporters, er zijn genoeg andere partijen die dat wel doen en dat is hun eigen keuze.

Dat neem verder niet weg dat wij een enorm grote kans zien voor Nintendo op dit gebied;

Pak nu eindelijk het Virtual Console principe / Nintendo Switch online principe goed aan. Zorg dat mensen niet naar een dergelijke oplossing als emulatie moeten gaan reiken om van je rijke geschiedenis te kunnen genieten.

Begin met het echt concreet bouwen van een Nintendo ID systeem waarin je de situatie van het opnieuw moeten aankopen van een Virtual Console titel kunt voorkomen. Maar wat tevens een systeem is wat bij de opvolger van de Nintendo Switch ook gewoon zal blijven voortbestaan. (Denk ook aan de voordelen die dat bied bij een lancering bijvoorbeeld, mensen kunnen gebruik maken van die database en altijd iets doen).

Op die manier zorg je als bedrijf voor de preservatie waar een heleboel verzamelaars op zitten te wachten. Maar ook voorzie je dan in de mogelijkheid voor generaties van nu en van generatie die er nog moeten komen om terug te kunnen naar een enorm rijke database aan gaming geschiedenis. Zonder dat ze daarvoor naar middelen moeten rijken die je bedrijf schade zouden kunnen toebrengen.

Om daar nog even een eigen noot aan toe te voegen;

Ik heb iedere console en handheld meegemaakt van Nintendo en ik zou willen dat ik alle titels die ik ooit in mijn bezit gehad heb nog zou hebben laat staan zou kunnen spelen. Maar ik zou alleen niet veel ruimte meer hebben mocht dat het geval zijn. Nog meer ik zou met hardware zitten die in deze tijd ook niet meer haalbaar zou zijn (ik noem even een Lightgun en Super Scope als voorbeeld.)

Als er een systeem komt dat mij voorziet in alle titels en dat ook in de toekomst (de nieuwe Nintendo console) nog steeds te gebruiken is en welke me niet verplicht om Super Mario Bros voor de vijftiende keer aan te schaffen. Nou dan heb je aan mij een Nintendo fan voor het leven maar dan weet ik ook 100% zeker dat mijn kinderen later Nintendo fan zullen worden.


Natuurlijk hoor ik ook graag wat jullie als community denken over dit alles, dus laat het mij maar ook de buitenwereld weten!