Fleet Commander


Fleet Commander

Fleet Commander is een strategiespel ontwikkeld en uitgegeven door ASCII Entertainment for the Famicom in 1988. Het is de eerste zeeslaggame die ooit voor het systeem is uitgebracht. Hoewel het vermoedelijk een strijd tussen twee fictieve landen is, wordt het spel grotendeels erkend als een recreatie van een van de cruciale zeeslagen die plaatsvonden tussen Japan en de Verenigde Staten tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog. Spelers besturen een Japanse vloot van zware cruisers, slagschepen, onderzeeërs en vliegdekschepen.

Een paar dingen onderscheiden dit spel van typische Famicom-spellen. Eerst werd de game, naast de cartridge en de handleiding, ook verpakt met een grote kaart en plastic modellen die schepen en vliegtuigen vertegenwoordigden. Het spel toont nooit de volledige staat van het water, dus het is aan de speler om de informatie die hij of zij heeft om de weergave van de strijd op de kaart te updaten met behulp van de plastic modellen. Ten tweede is er geen achtergrondmuziek hoorbaar tijdens het spelen van dit spel. Ten slotte maakt deze game gebruik van een apparaat dat bekend staat als het ‘Turbo-bestand’, dat ook door ASCII werd vervaardigd en verkocht. Dit apparaat was een hardware-add-on voor de Famicom die werd gebruikt om de voortgang van het spel te bewaren. Het was compatibel met een aantal andere titels.