Mario Kart 8 Deluxe

Mario Kart 8 Deluxe

3…..2…..1……WELCOME TO MARIO KART!

Mario Kart 8 Deluxe

Na lang wachten is het eindelijk zover, de review van Mario Kart 8 Deluxe voor Nintendo’s jongste console, de Switch. De gameserie die misschien wel vriendschappen gemaakt of verbroken heeft. Ik denk dat iedereen die ooit een Nintendo console heeft gehad en iedereen die er nog steeds één heeft wel weet wat voor game hij of zij met Mario Kart in huis haalt!

Mijn eerste kennismaking met deze serie was Mario Kart 64 op de Nintendo 64, die game heb ik letterlijk honderden uren gespeeld, tot op de dag van vandaag staat Mario Kart 64 nog steeds in mijn top tien van meest gespeelde videogames ooit. Alles was gewoon goed aan die game en wellicht bekijk ik dat een beetje door een bril met een nostalgiefilter, het feit is wel dat sindsdien de Mario Kart serie tot mijn absolute favorieten behoort.

De verwachtingen waren natuurlijk al ingelost door Nintendo toen deze game een aantal jaren geleden op de WII U werd uitgebracht en zeer goede kritieken kreeg. Laten we nu, een aantal jaren verder eens kijken of het de videogame gigant uit Japan gelukt is om ons wederom iets moois voor te schotelen met deze meer uitgebreidere Deluxe versie.

Lees verder en het antwoord volgt!

Verhaal?

Mario Kart 8 DeluxeVoor wie Mario Kart niet kent (schaam je!) valt er weinig uit te leggen qua verhaal over deze game behalve dat het hier om één ding gaat… zo snel mogelijk een aantal rondjes rijden en als eerste de finish lijn over komen. Dit gaat gepaard met het uitschakelen van je tegenstanders met allerhande gekke voorwerpen waarbij alles is geoorloofd zolang jij maar als eerste de finish lijn over rijdt.

Een verhaal is dan ook niet aanwezig maar wie verwacht dat in een racegame als deze?

De meeste tijd zal je –buiten het online gedeelte om- weer besteden om in elke klasse – 50, 100, 150 en 200 cc – de 3 sterren bij elkaar te racen en het lijkt deze keer iets meer vergevingsgezind (lees, iets makkelijker) te zijn dan in vorige delen om dit voor elkaar te krijgen. Heb je dat uiteindelijk gehaald dan zijn er uiteraard de time trials, battle mode en natuurlijk de online mode die simpel maar perfect in elkaar steekt en in principe oneindig houdbaar is.

De 200 cc mode die op de WII U als downloadable content werd aangeboden is hier direct beschikbaar dus voor iedereen die een uitdaging niet uit de weg gaat, leef je uit!

Grafisch

Laat ik beginnen te vertellen dat ik zowel de Switch versie als de WII U versie heel wat uurtjes gespeeld heb en waar de game er op de WII U al schitterend uitzag is dat hier natuurlijk niet anders.

De game loopt in het docking station op een stabiele 60 frames per seconde in 1080p full HD (in handheld 720p) en ziet er nagenoeg bijna identiek uit als de WII U versie. Of dit het beste is wat er uit de Switch te persen valt kan ik niet zeggen,het blijft inmiddels een geüpgrade versie, feit is wel dat het er allemaal zeer strak uitziet en iedereen die de game opstart en zijn eerste paar rondjes rijdt ziet meteen dat Nintendo alle registers heeft opengetrokken om met Mario Kart 8 Deluxe de beste en meest uitgebreide Mario Kart game tot op heden heeft proberen af te leveren. De game oogt werkelijk schitterend, Mario, Luigi, Peach, Donkey Kong en de rest van de in totaal 42 ( exclusief kleurvarianten) coureurs hebben er nog nooit zo goed uitgezien en elk personage heeft die kleine unieke details meegekregen wat een feest voor het oog is als je over de fantastische circuits rijdt. Mario`s snor die wappert door de wind of de hanenkam van Larry die bijna volledig plat naar achterwordt gedrukt als hij op volle snelheid is, het oogt werkelijk schitterend en ziet er geweldig uit zowel op het grote als op het kleine scherm.

Ook op de circuits is niet bezuinigd en je ogen op de baan houden is dan ook geen makkelijke opgave met alles wat er op en naast de tracks gebeurd. Vuurwerk wat in de verte wordt afgestoken, vliegtuigen die boven de track opstijgen en je op een haar na missen of Piranha planten die naast de tracks staan en je proberen te bijten zodra je te dichtbij komt, het zijn slechts kleine details in het grote geheel hier.

De oorspronkelijke game op de WII U had 32 circuits waar later nog 16 via DLC werden toegevoegd en deze zijn hier uiteraard allemaal van de partij wat het totaal circuits op 48 brengt! Ondergetekende heeft alle Mario Kart games gespeeld en ik kan zeggen dat dit waarschijnlijk de beste tracks van alle Mario Kart games ooit zijn.

De classic tracks die op meerdere punten zijn aangepast voor deze game hebben er nog nooit zo goed uitgezien en elke nostalgische herinnering aan die tracks wordt meteen teniet gedaan met het feestmaal wat Nintendo ons hier voorschotelt. Oudere circuits zoals N64 Yoshi`s Valley, Rainbow Road, Toads Turnpike en Royal Raceway waren excellente tracks in die tijd en zijn met een aantal aanpassingen door Nintendo met veel succes de 21ste eeuw ingebracht.

Nieuwe tracks zoals Mount Wario, Shy Guy’s Falls of het nieuwe Mario Circuit zijn instant classics en behoren direct al tot de beste in de gehele serie. Ook de nieuwere tracks zoals Hyrule Circuit (waar de muntjes vervangen zijn door rupees!), Excitebike Arena en Mute City( F-Zero) zijn geweldige tracks en een stukje fan service waar iedereen die vanaf het eerste uur Nintendo games speelt een glimlach van op zijn of haar gezicht krijgt!

Zwaartekracht

Mario Kart 8 Deluxe

In Mario Kart 7 voor de Nintendo 3DS introduceerde Nintendo voor het eerst de optie om je kart aan te passen door middel van zelf het frame de wielen en vleugel (Ja weer gaan ook weer het luchtruim in!) te kiezen en ook deze optie is hier gelukkig weer van de partij. Met meer keuzes dan ooit om zelf je ideale combinatie samen te stellen is het dan ook een bijna onmogelijke opgave om in het online gedeelte van Mario Kart iemand met dezelfde kart combinatie tegen te komen.

Ook motoren zijn hier weer aanwezig en om de ideale combinatie van snelheid, acceleratie en kracht zoals jij het beste vindt te krijgen kan je alleen al uren bezig zijn. Let wel, niet alle onderdelen zijn direct vanaf het begin beschikbaar maar worden vrijgespeeld doormiddel het aantal muntjes die je verzameld.

Nieuw sinds Mario kart 8 zijn de anti zwaartekracht secties die het racen op de kop of op zijkanten van muren mogelijk maken. Deze geweldige nieuwe toevoeging zorgt ervoor dat zodra je een anti zwaartekracht sectie binnenrijdt je kart transformeert in een soort van hovercraft achtig voertuig en je zo verder over de baan kan zweven. Doordat het beeld meedraait met je personage zal je nooit echt merken dat je op de kop rijdt afgezien van de handeling van je voertuig die iets veranderd is.

Ga je eenmaal de te gekke nieuwe replays terug kijken die ook nog aan te passen zijn dan zul je versteld staan wat voor rare capriolen je allemaal uitgehaald hebt in een game die anti zwaartekracht een hele nieuwe dimensie geeft!

Ben je eenmaal los van de grond en bevind je jezelf in een groep van tegenstanders dan begint de pret. Door in botsing te komen met één of meerder spelers krijg je een miniturbo – die ook te verkrijgen is door tegen de speciale paaltjes aan te rijden die ook in de antizwaartekracht secties staan – en zo wordt dit aspect een soort van tactische spelletje. Ga je constant op iemand in beuken om beide een turbo te krijgen en zo verder richting de eerste plaats te schieten of laat je de tegenstanders met rust en doe je het op eigen kracht? Deze geweldig nieuwe toevoeging zorgt ervoor dat je vijanden even je vrienden worden om hem 10 seconden daarna weer te bestoken met een rood schild!

Zoals ik al eerder aanhaalde zijn ook de zweefsecties als ook de onderwater gedeelten weer aanwezig die voor het eerst in deel 7 geïntroduceerd werden en deze zijn wederom op sublieme wijze in de circuits verwerkt.

Spiny Shell!

Het ergste wapen en één waar veel Mario Kart spelers s’nachts nog gillend en badend in het zweet van wakker worden is hier helaas of gelukkig(ligt er aan welke positie je rijdt!)ook weer prominent aanwezig….het blauwe stekelschild! Iedereen kent deze blauwe Judas met zijn kenmerkend geluid wel en waar er in het verleden geen ontkomen aan was is er nu met de introductie van de Super Horn eindelijk een wapen gekomen om deze blauwe vliegende ergernis met stekels te stoppen. De hoorn die een eenmalige krachtige luchtgolf uitstoot legt niet alleen je tegenstanders het zwijgen op maar ook eindelijk de Spiny Shell.

Iedereen die in de laatste ronde op kop reed en hem zag aankomen wist al hoe laat het was…weg eerste plaats! Heb je nu de hoorn in bezit en zie je dat vervelende ding boven je vliegen dan vuur je de hoorn af en rijd je bijna zorgeloos naar de finish.

Alle andere items die zijn op te pakken, met enkele nieuwe toevoegingen zoals de Boomerang Flower en Piranha Plant zijn uiteraard ook weer van de partij. Groene en rode schilden, bananenschillen en turbopaddestoelen, wie is er niet mee opgegroeid? De nieuwe toevoegingen zoals de Boomerang Flower – waarmee je 3 keer een boemerang kunt gooien om tegenstanders uit te schakelen – of de Piranha Plant – die niet alleen je vijanden kapot hapt maar je ook nog eens mini turbos bezorgt en munten voor je pakt – zijn leuke nieuwe toevoegingen en passen prima tussen de oude favorieten. Ook zijn in deze Deluxe versie Boo en de Veer weer terug waar je respectievelijk items van anderen mee kan stelen en over obstakels kan springen in battle mode.

Het in deel zeven geïntroduceerde Lucky Seven waarmee je zeven items tegelijk kreeg is hier veranderd in een Crazy Eight item waarmee – je raadt het al – je deze keer 8 items krijgt om je positie te verbeteren. En waar je in de originele WII U versie maar één item mee kon nemen, kan je hier gelukkig weer lekker ouderwets twee meenemen. Het tactische spelletje is hiermee een klein beetje veranderd, je krijgt nu iets meer bewegingsruimte als je een stukje voorop rijd, en je nu twee items kan bewaren om de constante stroom van rode, groene en stekelschilden van je af te houden.

Gameplay

De besturing van de karts is verder geperfectioneerd en laten zich perfect over alle bochtige tracks sturen. De motoren zijn iets gefinetuned en zijn nu iets lastiger te besturen wat het geheel iets eerlijker maakt aangezien ze een iets hogere topsnelheid hebben.

Powerslides maken in de bochten is uiteraard ook weer mogelijk en door een klein sprongetje te maken en tegen te sturen kan je bijna iedere bocht wel een turbo krijgen. Ook zijn er elke race 10 gouden muntjes te verzamelen die je topsnelheid steeds iets verhogen en deze tien zo snel mogelijk pakken is dus ook absolute noodzaak, zorg alleen dat je niet geraakt wordt of van de baan afvalt want dan kan je weer opnieuw je munten bij elkaar gaan sparen.

Multiplayer

Over de multiplayer kan ik kort zijn: die werkt prima. Van de honderden races die ik online gespeeld heb, zowel docked als op de tv, had ik maar een enkele keer last van een verbroken verbinding. Alles loopt lekker soepel, er zijn toernooien en verschillende batlle modes waar je uren van je tijd aan kan spenderen, en een match vinden gebeurt altijd binnen een paar seconden.

Het enige wat eigenlijk mist is de voice chat.

Mario Kart 8 DeluxeNa hopelijk bijna alle belangrijke punten en vernieuwingen genoemd te hebben kan ik maar tot één conclusie komen omtrent Mario Kart 8 Deluxe..dit is de beste Mario Kart die Nintendo had kunnen afleveren, de game steekt in alle opzichten werkelijk subliem in elkaar.

Nintendo heeft met Mario Kart 8 Deluxe weliswaar een meesterwerk afgeleverd en elke minuut in dit spel ademt die typische Nintendo magie maar wellicht is het voor iedereen die al tientallen zo niet honderden uren in de WII U versie gestoken heeft qua nieuwe content iets aan de karige kant.

Dat gezegd hebbende voor iedereen die de WII U versie nog niet gespeeld heeft is dit een absolute aanrader en 1 van de beste Switch games tot op heden. Ik kan nog wel veel meer de loftrompet steken over wat er allemaal zo goed is aan Mario Kart 8 Deluxe maar ik denk dat iedereen met een Switch allang weet wat voor geweldige game dit geworden is. Iedereen die nog geen Switch heeft of een reden zoekt om er eindelijk één aan te schaffen…die reden is gearriveerd en heet Mario Kart 8!

Final Score
mario-kart-8-deluxe-boxart

Game title: Mario Kart 8 Deluxe

Game description: Mario Kart 8 Deluxe: Dankzij de Nintendo Switch kunnen fans de ultieme versie van Mario Kart 8 altijd en overal spelen, zelfs met maximaal acht vrienden in de lokale draadloze multiplayerstand. Al je favoriete circuits en personages uit de Wii U-versie zijn opnieuw van de partij, evenals alle DLC-circuits en -personages. Daarnaast kunnen spelers racen met een aantal nieuwe personages: Inkling-jongen en Inkling-meisje uit Splatoon, King Boo, Dry Bones en Bowser Jr.!

More...

• 90%
    Visueel - 90%