Luigi’s Mansion


Luigi’s Mansion

Ik ben het… Luigi!! Het is de hoogste tijd dat Luigi uit de schaduw van zijn broer tevoorschijn komt en in de schijnwerpers stapt voor de eerste titel op de allernieuwste thuisconsole van Nintendo, de GameCube.

Dit griezelige spel is een interne productie van NCL in het Japanse Kyoto, onder supervisie van de legendarische gameproducent Shigeru Miyamoto. De game bevat dan ook zeker alle ingrediënten om de volgende Miyamoto-klassieker te worden. Naar verwachting zal Luigi’s Mansion inslaan als een bom. De game staat bovenaan de verlanglijstjes van veel gamers die uitkijken naar de Europese introductie. Het avontuur speelt zich af rondom de zo vaak ondergewaardeerde broer van Mario, Luigi.

Deze moet de raadsels van een spookhuis oplossen en Mario, die in het huis is verdwenen, zien te vinden. Luigi moet zich kamer voor kamer een weg banen door het huis en onderweg puzzels oplossen. Al snel komt Luigi de spookachtige bewoners van het huis tegen. Deze spoken zijn er in alle soorten en maten en ze barsten van het karakter. Gelukkig wordt Luigi gered door de eigenzinnige Professor E. Gad, die hem alles kan vertellen over het mysterieuze huis. De Professor blijft gedurende de hele game Luigi’s raadgever. Hij helpt hem waar mogelijk via de Game Boy “Horror”, een aangepaste Game Boy die gebruikt kan worden om de plattegrond, verzamelde voorwerpen etc. te bekijken. Gad laat Luigi kennismaken met een heel bijzondere stofzuiger, de Poltergust 3000, die een belangrijke rol speelt in de centrale gameplay. Luigi’s zaklamp wordt gebruikt om spoken te verlammen, waarna ze worden opgezogen door de stofzuiger.

De spoken geven het echter niet zonder slag of stoot op: ze proberen te ontsnappen. Eerst moet Luigi zich losrukken van het spook, waarna deze als een vis kan worden binnengehaald. De game bevat een uitgebreide oefenmodus om gamers de kans te geven het vangen van spoken onder de knie te krijgen. De besturing wordt al snel een automatisme en de game als geheel vormt een uitstekende introductie van de controller en het veelzijdige gebruik ervan. Iedereen die deze game kan uitspelen, heeft de GameCube-controller onder controle. In de loop van het spel kan de stofzuiger worden uitgebreid. Hij kan dan gebruikt worden om water, vuur en ijs op te zuigen en vervolgens weer uit te spuiten, en dat komt van pas bij het oplossen van bepaalde puzzels in de game.

Met ruim 55 verschillende kamers om te verkennen, allerlei verschillende spoken om te vangen en gastoptredens van enkele van je favoriete Mario Bros.-personages, wordt deze game bij de introductie in Europa ongetwijfeld mateloos populair.