Pikmin


Pikmin

Pikmin is rechtstreeks afkomstig uit het creatieve brein van Nintendo’s enige echte Shigeru Miyamoto (de maker van onder andere Mario, Zelda en Donkey Kong). Pikmin is een origineel, nieuw soort game dat het indrukwekkende potentieel van de Nintendo GameCube perfect tot uitdrukking brengt. Pikmin wordt omschreven als “creatieve levenssimulatie” en is een actie-/strategiegame met ongelofelijk realistische omgevingen die zijn gebaseerd op de tuin van Mr. Miyamoto in het Japanse Kyoto.

Spelers besturen een ruimtevaarder, Kapitein Olimar, die is neergestort op een wel heel bijzondere planeet. Doel van de game is Olimar te helpen bij het opsporen van allerlei onderdelen van zijn ruimteschip, die over de hele planeet verspreid liggen. Kapitein Olimar heeft mazzel: op de planeet blijken vreemde wezentjes te wonen, die Pikmin heten.

Pikmin zijn plantachtige levensvormen in drie kleuren: rood, geel en blauw. Elk type Pikmin heeft unieke eigenschappen, waarvan Olimar moet zien te profiteren. Rode Pikmin zijn bestand tegen vuur, blauwe Pikmin kunnen overleven in het water en gele Pikmin kunnen obstakels uit de weg ruimen met explosieve stenen. Je kunt de Pikmin individueel, in groepen of in één grote Pikmin-ploeg van 100 wezens besturen.

CI7_GCN_Pikmin_03.png

In tegenstelling tot de meeste strategiegames is de basisbesturing van Pikmin heel eenvoudig. Mr. Miyamoto heeft optimaal gebruikgemaakt van de nieuwe controller van de Nintendo GameCube. Met de Control Stick wordt kapitein Olimar bestuurd, terwijl met de C-Stick de hele massa Pikmin onder controle wordt gehouden.

Het is ook mogelijk Olimar de ene kant op te sturen en de Pikmin in een willekeurige andere richting te dirigeren. Met behulp van eenvoudige commando’s die met één knop kunnen worden aangegeven, bestuur je je Pikmin. Pikmin komen als blaadjes op de wereld. Vervolgens groeien ze, als je ze na het uitlopen in de grond laat staan, op tot knoppen en bloemen. Pikmin zijn ongelofelijk veelzijdig, zowel in hun handelingen als in hun bewegingen.

CI7_GCN_Pikmin_01.png

Je kunt ze ook andere taken laten uitvoeren zoals het bouwen van bruggen, het vernietigen van muren, het dragen van bommen en natuurlijk vechten. Het aansturen van Pikmin tijdens een gevecht met andere wezens is een van de leukste aspecten van de game. De natuurlijke vijanden zijn meestal veel groter dan de Pikmin, dus moeten ze om successen te behalen in grote groepen aanvallen. De ervaring leert dat de meeste vijanden het beste van achteren kunnen worden aangevallen. Anders krijg je een Pikmin-buffet voorgeschoteld dat er tegelijkertijd grappig en gruwelijk uitziet. De algemene artistieke vormgeving is wat Pikmin zo aantrekkelijk maakt.

De trance-achtige soundtrack creëert het juiste sfeertje en de Pikmin worden op surreële wijze verweven met een verder realistisch ogende wereld. Dat zijn de details waarmee Pikmin op het eerste gezicht al vele harten steelt. Maar vergis je niet: deze game is zeker niet simpel. Zelfs de meest ervaren gamers zullen zich regelmatig achter de oren moeten krabben bij het oplossen van de in-game puzzels en het verslaan van angstaanjagende bazen. Pikmin is een totaal nieuw soort game dat je zelf moet spelen om het te kunnen waarderen.

Dankzij de onconventionele aanpak en fantasierijke presentatie is het een van de meest verfrissende games die wij de laatste tijd hebben gezien.