Resident Evil Zero


Resident Evil Zero

Voor de liefhebbers van Resident Evil is dit de game. Exclusief voor Nintendo GameCube verschijnt Resident Evil Zero, de game die vertelt hoe het allemaal begon. De klok wordt teruggezet naar de tijd voordat Raccoon City het griezelstadje werd waar ieders duisterste nachtmerries tot leven kwamen in de vorm van zombies en andere monsters. Eindelijk kom je te weten wie of wat er precies verantwoordelijk was voor deze zenuwslopende serie. Voor het eerst in de Resident Evil-reeks kun je gebruik maken van het zogenaamde ‘Partner Zapping’.

Met dit unieke systeem kun je twee personages tegelijk besturen. Een van hen is de kersverse agent van het S.T.A.R.S.-team Rebecca Chambers. Zij trekt erop uit om een serie moorden te onderzoeken in de omgeving van Raccoon City en komt daar vast te zitten na problemen met haar helikopter. De ander is ex-Navy SEAL Billy Coen, een gevangene die Rebecca tegenkomt na een vrachtwagenongeluk, waardoor hij heeft kunnen ontsnappen. Het ‘Partner Zapping’ werkt heel handig. Met een druk op de knop kun je tussen de twee personages wisselen – of ze nu bij elkaar in de kamer staan of zich juist op grote afstand van elkaar bevinden. Met de C-Stick kun je het ‘tweede’ personage direct besturen, maar je kunt hem of haar ook automatisch alles laten aanvallen dat in de buurt komt. Als Rebecca en Billy bij elkaar komen kun je voorwerpen uitwisselen (inclusief de voorwerpen die alleen Rebecca kan combineren).

Het wisselen tussen beide personages geeft een geheel nieuwe draai aan de beproefde horror in Resident Evil. Enerzijds kun je beschikken over een paar extra handen en dubbele vuurkracht, anderzijds heb je ook twee keer zoveel zorgen aan je hoofd. Soms is je team bijvoorbeeld opgesplitst, en ben je gedwongen om met de wat zwakkere Rebecca te spelen terwijl je liever de krachtiger Billy had gebruikt. Als één van je personages het loodje legt, is het ‘game over’ voor allebei. En er zitten nog veel meer situaties in de game waar je nekharen van overeind gaan staan. Verdeeld over twee schijfjes word je in Resident Evil Zero opgesloten in een op hol geslagen trein vol kreunende ondoden, kom je terecht in kamers vol bezeten, woest wiekende kraaien en beleef je onverwachte blind dates met de grootste en lelijkste door het T-Virus gemuteerde monsters uit de hele serie. De beelden zijn nog indrukwekkender dan die van het eerder dit jaar verschenen Resident Evil.

De visuele details zijn onwaarschijnlijk goed. Flakkerend kaarslicht laat schaduwen op de muren dansen, gordijnen wapperen zachtjes als de kille wind door gebroken ramen de kamer binnenstroomt en de regendruppels spatten op van objecten in je omgeving. Iedere nieuwe kamer die je binnengaat is een lust voor het oog. Hoewel er verschillende camerastandpunten gebruikt worden om de griezelige sfeer te benadrukken (bijvoorbeeld als je van buitenaf bekeken wordt door een raam), heb je dat meestal waarschijnlijk niet in de gaten omdat je, door angst bevangen op de bank, alleen nog maar tussen je vingers door durft te kijken. Iedere keer als je een hoek omgaat in Resident Evil Zero slaat de schrik weer toe, ontdek je weer nieuwe overweldigende visuele effecten en merk je hoe het vakkundig gebruik van muziek en geluid (of juist totale stilte) je tot het einde in de greep van het kwaad houdt. De beste Resident Evil tot nu toe dus? Prent dat maar in je hoofd.