Acrobat Mission


Acrobat Mission

Acrobat Mission is een verticaal scrollend shoot’em up arcade-spel uitgebracht door UPL in 1991, in licentie gegeven aan Taito voor productie en distributie. Het werd in 1992 overgedragen aan Nintendo Super Famicom.

In het jaar 2100 wordt de omgeving van de aarde verwoest door de inwoners, die hun ruimtetechnologie ontwikkelen om op Mars te leven. Voordat ze vertrokken, creëerden de mensen een bio-computer die was toegewezen om het ecosysteem van de aarde aan te vullen in de hoop terug te keren naar de aarde. 50 jaar na het vormen van delen van Mars werden de menselijke kolonisten aangevallen door mysterieuze, maar vijandige UFO’s. De militaire leiders onder de kolonisten zetten een aanvalsmacht op om de kolonisten te verdedigen met behulp van ultramoderne jachtschepen geïdentificeerd als de Icarus. De hoofdaanval van de aanval wordt “Acrobat Mission” genoemd omdat deze de technische vliegcapaciteit van de piloten te boven gaat.
In de arcade-versie zijn de overlevende jachtpiloten Jet en Nova beschikbaar voor de speler om te kiezen voor de rest van het spel, maar beide werden uitgesloten van de Super Famicom-poort, waardoor de piloot van de speler anoniem werd en Nova’s aangepaste kleurenschema werd verwijderd. < br /> Hier is echter het verhaal, precies zoals het aan het begin van het spel verschijnt, met spelling- en grammaticafouten behouden:
“AD 2100: MENSEN UITGERUST DOOR HUN EIGEN AARDVERDELING EN ONTSNAPPING AAN MARS DIE BIO-COMPUTER VERLATEN VOOR MILIEURECUPERATIE VAN AARDE. EEN DAG EEN HALF EEUW NA HUMANS AANGEKOMEN, WERDEN MARS AANGEVALLEN DOOR VREEMDE BESTRIJDINGSWERKZAAM. ALGEMEEN VAN HET DEFENSIEBUREAU ORGANISEERDE HET TAAKKRACHT LEGER EN BEGONNEN DE HOND STRIJD MET SNELLE INVADERS. DE WERKING WERD “ACROBAT-MISSIE” GENOEMD ALS HET DE TECHNISCHE GRENS VAN DE PILOOT OVERSCHRIJDDE

Spelers begonnen de game uitgerust met het standaardwapen, de Standard Shot: een semi-automatisch laserwapen. Hoewel redelijk krachtig, kan de standaardopname niet worden geüpgraded of opgeladen. Zodra de speler een aanzienlijk aantal levens heeft verloren en zijn gekozen wapen zijn upgrades heeft verloren, neemt de Standard Shot het opnieuw over.
Twee andere wapens kunnen worden geselecteerd voor de speler, waaronder de Wave Shot (aangekondigd als Wide in de Arcade-versie). De Wave Shot is een spreadshot dat in omvang, aantallen en sterkte toeneemt. Wanneer opgeladen, kan de Wave Shot een kort bereik ontketenen, maar krachtige laserstralen die in breedte en sterkte toenemen wanneer Wave-pictogrammen worden verzameld. Het andere wapen was de Hurricane Shot, een uniek wapen met gebiedseffect dat het schip met de klok mee omcirkelt wanneer het wordt afgevuurd voordat het vooruit vliegt. Wanneer opgeladen, vuurt de Hurricane Shot een bal energie over het scherm, maar er is een vertraging van één seconde telkens wanneer het schot wordt afgevuurd.
De speler had ook bommen, hoewel de speler, in tegenstelling tot veel shooters, slechts twee bommen kan bevatten. Eenmaal verzameld echter, worden de twee bommen fysiek gemonteerd onder de vleugels van het schip. Als een vijandelijk schot een van de bommen raakt, zal de bom ontploffen, waardoor een vernietigend schild voor de speler ontstaat. De speler kan elke bom naar believen handmatig laten ontploffen.
Het Icarus-jachtschip van de speler heeft ook een aantal verdedigingen tot zijn beschikking. Wanneer de speler zijn schip in een bepaalde richting beweegt, schiet een uitbarsting van vlammen uit de jetuitlaat van het schip vanuit de tegenovergestelde richting waarin de speler het schip naar binnen beweegt. Dit geldt voor alle richtingen: links, rechts, voor, achter en alle vier diagonale hoeken. Deze jetuitlaat dient niet alleen een esthetisch doel, maar kan ook nabijgelegen vijanden schaden en nabijgelegen objecten vernietigen.
Wanneer de speler wordt geraakt, zal hun schip wild uit de hand lopen. Zodra dit gebeurt, verschijnt er een timer in de buurt van het schip die aangeeft hoe lang het schip heeft totdat het explodeert. De explosie van het schip van de speler zal alle nabijgelegen vijanden schaden. Omdat de Icarus blijkbaar goed gebouwd is, zullen alle kamikaze-vijanden of drijvende objecten die het raken het schip van de speler niet beschadigen of vernietigen, waardoor de speler minder beperkende bewegingen krijgt.