Banshee’s Last Cry


Banshee’s Last Cry

Banshee’s Last Cry [1] (か ま い た ち の 夜 Kamaitachi no Yoru ?, lit. “The Night of the Sickle Weasel”) is een visuele roman videogame ontwikkeld en gepubliceerd door Chunsoft (later Spike Chunsoft). De game werd voor het eerst uitgebracht in Japan voor de Super Famicom op 25 november 1994 en is sindsdien geporteerd naar PlayStation, Game Boy Advance, pc en mobiele telefoons. Een Engelse gelokaliseerde versie (inclusief wijzigingen in de instelling en de karakternamen) van de game is op 24 januari 2014 voor iOS uitgebracht door Aksys Games, met een release op Android-apparaten die volgt. [1] [2] De verhaallijn is geschreven door Takemaru Abiko en de productie is geregisseerd door Kazuya Asano en Kōichi Nakamura.

Banshee’s Last Cry was de tweede sound-roman ontwikkeld door Chunsoft, en de populariteit bracht talloze andere bedrijven ertoe vergelijkbare games te ontwikkelen. De term ‘geluidroman’ was oorspronkelijk een geregistreerd handelsmerk van Chunsoft, maar wordt nu beschouwd als een heel eigen genre. De game verkocht bijna een miljoen exemplaren (inclusief remakes en poorten), waardoor het ook een financieel succes is.