Het schrijven van editorials geeft je een stuk vrijheid op het gebied van denken en schrijven over dingen die misschien nooit op een bepaalde manier tot stand gaan komen. Met die insteek wil ik nog 1x een pitch doen voor een betere Nintendo Network ID ervaring.
Nintendo Network ID
Een Nintendo Network ID is een unieke ID van 6 tot 16 tekens, waarmee gebruikers toegang hebben tot Nintendo Network-diensten zoals op de Wii U de Miiverse en de Nintendo eShop.
In feite niets meer of minder dan een gebruikersnaam en wachtwoord waarmee je op het netwerk van Nintendo bekend bent en acties doet, waaronder shoppen (en dus betalen).
Sinds 10 december 2013 is het mogelijk gemaakt om je Nintendo Network ID koppelen op een Nintendo 3DS. Door dezelfde Nintendo Network ID op meerdere systemen te gebruiken, wordt je totale Nintendo eShop-account gecombineerd.
Het combineren is een goede stap laten we dat voorop zeggen.
Nintendo Network ID beperkingen
Stel je hebt een game op de Wii via de Virtual Console gekocht. De Wii U komt uit en je gaat daar naar de Virtual Console dan is daar wellicht dezelfde titel op beschikbaar, maar nu als Virtual Console pakket voor de andere console. En daarom niet aangeschaft. Als je de titel op de nieuwste console wilt spelen heb je pech want dan moet je er nogmaals voor betalen.
Dit is wellicht de grootste reden waarom ik geen fan ben van de Virtual Console. Dat ik een game digitaal een keer moet aanschaffen ondanks dat ik de originele cartridge van bijvoorbeeld de SNES nog heb kan ik volledig begrijpen.
Maar waar ik met mijn verstand niet bij kan is dat we in 2018 niet een Virtual Console hebben welke gekoppeld is aan een Nintendo Network ID welke buiten het eco-systeem van de consoles leeft. Waardoor je games nog steeds meerdere keren moet kopen terwijl je dat al een keer eerder digitaal hebt gedaan.Â
Wat is het nut van een Nintendo Network ID op dat moment … want als jij meegroeit betaal je opnieuw.
Kansen Nintendo Network ID + Virtual Console
Op dat gebied ligt een enorme kans voor Nintendo. Als ze een voorbeeld willen van hoe dit in de praktijk werkt. Kijk naar Steam. Voor de mensen niet bekende met Steam;Â http://store.steampowered.com/Â
In Steam heb je net zoals met een Nintendo Network ID een gebruikersnaam en een wachtwoord.
Achter deze credentials zit je gaming bibliotheek verborgen waarvoor je netjes middels Steam aankopen hebt gedaan (+ gratis de leuke freebies hebt gekregen). Besluit je je PC te moeten vervangen, upgraden, of wat dan ook, dan is je gaming bibliotheek nog steeds beschikbaar voor je.
Datzelfde scenario kent Nintendo op het moment van schrijven nog steeds niet voor hun rijke gaming collectie. Dat is een doodzonde op z’n allerminst.
Maar een Virtual Console is toch op ieder apparaat anders?
Ja, daarin heb je totaal gelijk. Daar ligt ook deels het probleem wat ik heb met de hele Virtual Console insteek. Omdat het steeds nieuwe entiteiten zijn qua Virtual Console;
- Zijn niet alle games meteen weer beschikbaar, zonde want bij een nieuw console verder kunnen met je ‘retro’ titels is een zegen. Als er even niets nieuws is wat je interesse heeft gewekt lijkt mij als gamer dat een uitkomst.
- Je aankopen … pff welke aankopen … in deze versie heb je gewoon weer niks nakkes nada. Ja Nintendo dat is zonde. Leuk verdienmodel maar totaal niet eerlijk naar je trouwe fan-base. Voor mijn part moet ik een kleine upgrade fee betalen (per game of globaal). Maar neem niet mijn eerdere aankopen af omdat ik trouw je nieuwe console koop.
Als Nintendo de koppeling met hun Nintendo Network ID op een goed manier aanpakt (hint kijk naar Steam) dan maken ze zoveel gamers ontzettend blij met iets relatief simpels.
En wat gaat deze manier ook tegen hoor ik jullie al denken … juist piracy. Mensen zijn over het algemeen nou niet te goedkoop om voor een digitale versie een keer een bedrag neer te leggen. Kijk eens naar alle digitale diensten die een succes zijn.
Maar als je die aankopen als nul verklaart bij een nieuw systeem … ja dan kan ik zeker inzien waarom mensen zoiets hebben van het is goed ik geef niks meer uit aan titels waarvoor ik al (meerdere) keren betaald heb, kom maar op met je piracy.
Nintendo kan een klap uitdelen aan piracy en tegelijk hun Nintendo Network ID beter maken.
Level up voor de Nintendo Network ID
Ik zou het super vinden als ik een officiële digitale versie van mijn collectie van games uit het verleden kan aanleggen die ik op mijn Nintendo Switch en alle opvolgers qua Nintendo consoles kan gaan spelen.Â
Als Nintendo die kant op gaat dan zijn ze bij zo ontzettend veel mensen golden en dan bind je mensen aan je console om zo hun collectie steeds groter te maken én functioneel te houden op de nieuwste generatie. Ik zie daar echt zo enorm veel potentie voor.
Fysiek vs Digitaal
Nu dat we toch al de wereld van Steam een keer in vergelijking hebben getrokken met Nintendo wil ik ook nog even doorgaan op Fysiek vs Digitaal. Want waarom kan ik bij Steam een game fysiek hebben gekocht en hem aan mijn collectie koppelen, de disk kwijtraken of wat dan ook en de game dan simpelweg digitaal downloaden en spelen?
Simpel het is gekoppeld aan mijn specifieke account.
Nintendo friggin Network ID waarom kan jij dit niet?
Ik verzamel games graag fysiek want zo ben ik groot geworden met games. Het fysiek vast kunnen pakken van een game, een hoesje etc.
Maar simpel scenario; ik neem mijn Nintendo Switch mee naar het huis van vrienden. Daarbij ben ik toevallig de fysieke game vergeten die zij wouden spelen. Met Steam geen probleem omwille van de mooie koppeling van je account. Bij Nintendo … nja vette pech.
Komop Nintendo dit moet in 2018 geen probleem meer zijn. Koppel het aan het Nintendo Network ID met een hardware match op mijn Nintendo Switch of iets. Dat moet toch iets zijn wat met alle technieken van deze tijd te doen moet zijn.
Wat vinden jullie, moet Nintendo stappen nemen op gebied van Virtual Console? Hoe de Nintendo Network ID werkt? Zou je Nintendo het voorbeeld van Steam willen zien volgen? Laat het ons allemaal weten!