De favoriete Mario-spellen van Charles Martinet

De favoriete Mario-spellen van Charles Martinet

Mario-stemacteur Charles Martinet sprak met Games Radar en Retro Gamer magazine over zijn werk als Mario-stemacteur door de jaren heen.

Dhr. Martinet verscheen aanvankelijk als Mario in de Nintendo 64-game Super Mario 64, de eerste 3D-inzending van de franchise. Tijdens de uitgebreide discussie werd hij ondervraagd over zijn meest memorabele opnamesessies. Hij kon er niet precies één noemen, maar hij sprak wel over zijn favoriete Mario-spellen en hoeveel plezier hij eraan beleefde om ze te spelen.

Favoriete Mario-spellen

That taught me something, when, ‘Mr Miyamoto would like you to play Mario in a game,’ and Mario 64 came along, I had five years plus of the great invention and what I was going to do in my mind to put into the game. We were like a little intrepid expedition here, {Mario} whoa whoa whoa. Now what happens if you fall on the thing, something like it’s, ah, {Mario falling} Waaaaaaah! That was such a playful, fun exploration. But then each one. Galaxy. {Mario} Yay!

Just the joy, the thrill of that flying, and the fun. And then Odyssey. Oddly enough, it was like a tribute to the past and the future, it was wonderful. And like, Sunshine. Those are my favourite games, times five or so, Super Mario 64 for that first experience of being in there, and Galaxy. Mario Kart was another one. Sunshine, where we were gaining our footing on how to keep that character really going in that exploration and joy. So those two games started it, and Odyssey is such a continuation. The new, the magical, the fun.

Over Charles Martinet

Martinet zingt Mario sinds 1990, toen hij dit begon te doen op beurzen voor videogames waar bezoekers naar een tv-scherm kwamen met een 3D Mario-hoofd dat rondbeweegde en praatte. SimGraphics in Pasadena creëerde de Mario in Real-Time (MIRT) technologie. [7] Martinet was in staat om de gasten te observeren via een geheime camera-opstelling, en een apparaat voor het vastleggen van gezichtsbewegingen legde zijn mondbewegingen vast om de mondbeweging van Martinet te synchroniseren met Mario’s lipbeweging op het scherm. De hilarische act van Martinet, samen met het digitale poppenspel, was destijds een unieke ervaring.

Martinet kreeg de functie toen een vriend hem vertelde dat er een auditie zou zijn op een vakbeurs waar kandidaten ‘als loodgieter met mensen zouden praten’. Hij arriveerde laat bij de auditie, omdat de castingdirectors hun spullen al aan het inpakken waren. “Mag ik hier alstublieft voor lezen?” vroeg Charles Martinet toen hij naar binnen ging.

‘Je bent een Italiaanse loodgieter uit Brooklyn’, lieten de filmmakers hem weten nadat ze hem toestemming hadden gegeven om auditie te doen. Martinet had met een dikke, raspende stem willen spreken, alsof hij een stereotiepe Italiaanse Amerikaan was (zo klonk Mario in de Super Mario Bros. Super Show, The Adventures of Super Mario Bros. 3 en Super Mario World-tekenfilms). Hij redeneerde toen dat het te hard zou zijn voor kinderen om te horen, dus verzachtte hij het en maakte het meer verwelkomend, wat resulteerde in Mario’s huidige stem.