Square Enix zet groot in op NFT’s om gamers meer te laten doen dan alleen ‘spelen voor de lol’

Square Enix zet groot in op NFT’s om gamers meer te laten doen dan alleen ‘spelen voor de lol’

De “metaverse” en NFT’s (niet-fungible tokens) behoren tot de belangrijkste kwesties die worden besproken in de openbare nieuwjaarsboodschap van Yosuke Matsuda, president van Square Enix, over wat het bedrijf te wachten staat. Matsuda zei dat de vroege pogingen van ondernemingen tot NFT’s soms “oververhit” en onnodig speculatief waren, maar hij denkt dat bedrijven uiteindelijk zullen komen tot NFT-oplossingen van de juiste grootte die het publiek zal verwelkomen. Ondertussen is Square Enix van plan om AI, blockchain-technologie en NFT’s te gebruiken om videogame-ervaringen te bouwen waarmee spelers meer kunnen doen dan alleen “plezier hebben”, maar ook “bijdragen”.

Het is niet zo erg als het klinkt, maar het is ook niet zo onschuldig als het zou kunnen zijn

Het is in wezen een lange en ingewikkelde manier om uit te drukken dat het bedrijf gebruikers de mogelijkheid wil bieden om door gebruikers gegenereerde inhoud met toegevoegde waarde te produceren.

Yosuke Matsuda’s Square Enix nieuwjaarsboodschap hoogtepunt:

… By contrast, blockchain games, which have emerged from their infancy and are at this very moment entering a growth phase, are built upon the premise of a token economy and therefore hold the potential to enable self-sustaining game growth. The driver that most enables such self-sustaining game growth is diversity, both in how people engage with interactive content like games, and in their motivations for doing so. Advances in token economies will likely add further momentum to this trend of diversification. I see the “play to earn” concept that has people so excited as a prime example of this.

I realize that some people who “play to have fun” and who currently form the majority of players have voiced their reservations toward these new trends, and understandably so. However, I believe that there will be a certain number of people whose motivation is to “play to contribute,” by which I mean to help make the game more exciting. Traditional gaming has offered no explicit incentive to this latter group of people, who were motivated strictly by such inconsistent personal feelings as goodwill and volunteer spirit.

This fact is not unrelated to the limitations of existing UGC (user-generated content). UGC has been brought into being solely because of individuals’ desire for self-expression and not because any explicit incentive existed to reward them for their creative efforts. I see this as one reason that there haven’t been as many major game-changing content that were user generated as one would expect.

Uiteindelijk, of het nu bij Square Enix of elders is, zullen AI, blockchaintechnologie en NFT’s in de nabije toekomst blijven bestaan, maar de echte gevolgen zullen nog moeten blijken. Dit is een Wild West-tijdperk voor ontluikende nieuwe technologie, en er zullen onderweg veel dure en domme fouten zijn. Maar of we het nu leuk vinden of niet, uiteindelijk zal iemand erachter komen hoe deze technologie kan functioneren.